Subscribe:

Ads 468x60px

Fruity Lemon Heart

Khamis, 14 Januari 2010

TEMAN.....



Semakin aku mengenalimu..
semakin aku faham akan diriku
kau menghulurkan tgn di saat aku amat memerlukannya
kau membantu aku bangkit kembali
di saat aku jatuh..di saat aku kehilangan arah
Sesungguhnya kaulah makhluk tuhan yang mulia sifatnya
aku mendambakan kasihmu hingga akhir hayatku
kasih kita tersulam indah di lakaran hidupku

Sahabat..
sesungguhnya diri mu ibarat mutiara yang tersimpan indah di dasar lautan
hanya menunjukkan keindahannya pada mereka yang sanggup
bersusah payah untukmu
dan aku bersyukur kerana aku berpeluang melihat keindahanmu..
Sentiasalah bersamaku teman....

p/s: Ini hasil nukilan sahabatku yg ingin di kenali nomie@mira.
Terima kasih kerana mengizinkan post di blog ini....=)
Syukran kathir ala kulli hal...

Rabu, 13 Januari 2010

Duhai manusia...


Duhai manusia....
takutlah pada ALLAH...
malulah pada ALLAH...
DIA yg menciptakan panca indera mu..
DIA yg memberikanmu nikmat..
Tegarkah kamu melakukan ingkar pdNYA???
Sedangkan DIAlah yang menciptakan segala yang ada pada kamu..!
DIAlah pemberi nikmat..
DIAlah segala-galanya..
Tidak malukah kamu berbuat maksiat
Berbuat kemungkaran menggunakan milikNYA???


Bersyukurlah...
Kerana kamu di beri nikmat...
Diberi pancaindera yg sempurna
Gunakanlah sebaik2 nya...
Untuk mendapat keredhaanNYA
Untuk mendapat rahmatNYA
Untuk hidup menuju ALLAH...

Khamis, 7 Januari 2010

Romantiknye...


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.....

Bagaimanakah hendak mengekalkan keromantikan rumah tangge wlu pun dah berusia..?Adekah dgn bg bunga tiap2 hari..?Atau dgn lafaz kate2 cinte setiap pagi dan malam..?Entahla...sebenrnye ana x tau pun....sbb blum merasainya..huhu (^_@)

Nk berkongsi sebenrnye...bagaimane nk mengekalkan suasane romantik tu wlu di usie tua.Ana sgt terpegun melihat keromantikan mak dan ayah ana....bagaimane ye ana boleh kate mereka romantik?

Setiap solat ayah akan tuggu mak klu mak lambat.Begitu jge mak akan tggu ayah klu ayah lmbat.Ayah sibuk,tu yg kadang2 lambat.

Sebelum solat..mereka akan solat sunat bersame2.Kemudian akan berjemaah same2.Mak ayah selalu bergurau...seronok tgk.Bergurau bukan yg lagho ...

Setiap solat...mereka akan berjemaah...klu subuh...ayah akan kejut mak...wah! SERONOKNYE...

Ku harap...aku juga begitu nnti....beribadat bersame2..hidup menuju ALLAH bersame2..Amiin..

Ana suke care ayah mendidik kami...ana bersyukur kpd ALLAH..kerane di lahirkan menjd anak ayah dan mak...tarbiah sentiase ade..klu ana berade jauh dari rumah..rase rindu akan motivasi ayah.Hehe..cite lain ni....

Klu nk romantik mcm tu....ni pandangan ana....ade care lain utk romantik... Sekadar perkongsian...

WASSALAM..

Selasa, 5 Januari 2010

Kenapa begini..?=(


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

Alhamdulillah..dpt juga ana berkongsi pengalaman ana di blog sendiri.Dah lame nk kongsikan tetapi rase segan pulak..(^_@).

Begini..dari awal persekolahan..iaitu sekolah men ana berada dalam bi'ah agama. Ttp selepas habis tingkatan lima..ana ditawarkan melanjutkan pengajian di bidang bukan agama.Rase mcm takut je nk p..tp atas dorongan mak,ayah,abg2..ana pun bersetuju...sebelum tu ana dah istikharah dah.Sebelum melangkah ke tempat baru..ayah berpesan kpd ana "wlupun bukan bidang agama,tp ISLAM kena di bawa dan di pegang sentiasa" itulah yg ana pegang selama menuntut di situ.

Setelah beberapa ketika ana menuntut di situ,bermcm2 ragam manusia yg ana jumpe.Terkejut,terkesima,semua ada. Tp, ana tidaklah menghina mereka..ana sgt terkejut "begini keadaan sahabat2 aku kat luar,dulu kat sekolah semua ok,ustazah dan ustaz selalu bg peringatan...kat sini xda sapa peduli". Bila cerita kat sahabat2 seperjuangan kat sek dulu..mereka pasti berkata "itulah tanggungjawab kau untuk memimpin mereka sbb tu ALLAH letak kau kat situ" Fuh! Mmg mantap ayat sahabat ana tu.Ye,mmg betul ape yg sahabat ana cakap.

Ana pun bertungkus lumus menegur dam berdakwah di situ..tp,hakikatnye ana sgt pemalu..ana x pandai nak berdakwah seperti sahabat2 yg lain..ana hanya mampu bg cadangan dan buah fikiran shj..

Ade satu kisah yg sgt menyentuh hati ana...satu mlm tu ade ceramah di surau besar...dan ade satu pengumuman di buat "kpd semua wrge kolej.... anda diwajibkan untuk pergi ke surau besar untuk mendengar ceramah dr ust......." dan seterusnyalah.Ana x ingat ape lg yg org tu ckp. Kemudian terdengarlah ade student yg cakap..."wajib? knp wajib..?aku bnyk keje ni..muat ke surau tu..?b_ _ _h la sape yg buat announcement ni" ya..begitulah ayatnye..tersentap jantung eden mendengar kate2 tu...ttp nk x nak mereka pun pergi juga...

Nk di bandingkan dgn satu majlis yg berlaku di kolej....ade satu pertandingan "Battle of the band" menyanyi ntah ape2...lagu inggeris...rock...majlis start kul 8...7.45 da ramai da kluar nk tgk...x payah announcement pun..ramai je yg pegi..pedih hati ana tgk...kenapa begini..?Badan dakwah di kolej pening pikir ape jln penyelesaiannye..tp..kami terikat dgn pentadbiran kolej...nk wat tang mana lg..??

p/s: renungkanlah kisah yg ana kongsikan ini..bukan penghinaan tp perkongsian supaya kita muhasabah di mana kita...iman kita..?siapa mahu bantu mereka klu bukan kita..?tuntunlah mereka supaya cinta ISLAM...!TAKBIR..!

ALANGKAH INDAHNYA HIDUP INI....




Alangkah indahnya hidup ini
Hidup bersama ILAHI
Kehendak ALLAH difahami
Pandai menerima dariNYA

Bijak menggunakan nikmatNYA
Ia dianggap ibadah
Semua diberi pahala
Tarbiah ALLAH berhikmah

Sabar dgn ujian
Tanpa di sedari akan diganjari
Nikmat yg di beri
Memudahkan untuk berbakti

Merasai pemberianNYA
Itulah tanda bersyukur
Akan di tambah lagi
Nikmat yg di beri

Tersiksa bermujahadah
Kerana ingin menempuh jalan
Untuk menuju ALLAH
Panduannya ALLAH tunjukkan

Korban harta FISABILILLAH
Agar berdaulat KALIMATULLAH
Setiap satu kebajikan
700 digandakan

Tawakkal kpd ILAHI
Terutama mengenai rezeki
Tanpa ragu2 wlupun sedikit
Ada jaminan pembelaan dariNYA


Bila takwa pakaian kita
Urusan dipermudahkan
Kerana kita sudah menjadi AHLILLAH
Begitu indah hidup bersama TUHAN...













Isnin, 4 Januari 2010

Ahad, 3 Januari 2010

MUHASABAH CINTAKU



Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMU
Ku pasrahkn semua padaMU

Tuhan baruku sedar
Indahnya nikmat sehari itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMU

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir diiring doaku
Sakit yang ku rasa
Biar jd penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang KAU beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
YA ILAHI...
Muhasabah cintaku

Tuhan...kuatkan aku
Lindungi aku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dgn MU..

Sabtu, 2 Januari 2010

Di tagged oleh tiqamus dan tqajml

1. adakah anda rasa hot..?

hot tu ape..?ntahla..aq kan skema tqa2 sume..hehe =p


2. upload satu gambar yang anda suke..


3. cerita pasal gambar

gambar ni aq ske sbb aq nk ucap kat tqamus ngan tqa jml..senyum2 selalu ye...comel je aq tgk kalau korang senyum.

4.bila kali terakhir makan pizza..?

x ingat...sbb x selalu mkn..kali terakhir wktu kecik2 dulu kot.. sek rendah kot..haha(^_@)

5. apakah lagu terakhir yg anda dengar?

lagu muhasabah cintaku..nyanyian sape ntah...

6. apakah yg anda lakukan selepas menyelesaikan tagged ini..?

tgk cite momok the movie..sbb adik nk tgk...isk3
spatutnye nk edit bnyk lg...=(

7. selain name anda,ape name pgglan org gune utk pggil anda?

xade rasenye...sume pggil ngan name yg sesuai....hehe..=)

8. tag lg 6 0rg

1. tka tumami
2. nana
3. tqajml
4. tqamus
5. atie
6. zira

9. siapakah gerangan no 1 pd anda..?

sahabat aq dr f1...syg kat dy..smg dy berjy dunia dan akhirat..

10. kate sesuatu pd org no 5

tu adik aq satu2nye...hehe,, wlupun selalu2 ber'perang'..tp hakikatnye syg sgt kat dy..

11. no 3 ade ape hubungan dgn anda...?

sahabat aq..bnyk kongsi cite,,rahsie...pengalaman....rindu kat dy..kdg2 soalan dy membuatkan aq termuhasabah..syukran tqa...=)

12. bgaimana pula dgn no 4?

hehe..ni aq x sabar nk tulis ni...tqa ni besfren dr f1 sampai bile2..insyaALLAH.. syg kat dy...smg persahabatan kami berkekalan dan diredhaiNYA..Amiin..

13. pesanan kpd org no 6

erm....zira,....syg ko...ingat kisah suke duke kite ye....doakan aq..smg ketemu ya...

14. kelebihan pd no 2..

wlupun dirinye kecik..ttpi.. otaknye sgt geliga..nana ni bdak pandai tau...hehe..btul x..?


salam sume....=) hehe..tqa2 jml n mus..tq tagged aq..tp aq tertagged kamu berdua balik...xtau nk tagged sape..ok..salam..=p