Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Fruity Lemon Heart

Isnin, 9 November 2009

Tinta bermanfaat


Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah masih di beri kesempatan oleh ALLAH untuk mengedit blog ana ni..kita sbg hambanye tidak tahu sampai bile kite sempat untuk beribadah kepadaNYA.Ana ade terbace satu artikel dalam buku..teringin rasenye berkongsi dgn sahabat2 sekalian.Semoga bermanfaat..
Berfirman Allah Taala yang bermaksud:
"Wahai manusia ,tiada kehidupan yang baik umpama tafakur tentang ALLAH.Tidak ada warak umpama menahan diri daripada menyakiti sesuatu.Tidak ada kasih sayang lebih tinggi daripada adab.Tidak ada yang dapat menolong seperti taubat (taubatlah sebenar-benar penolong).
Tidak ada kasih yang lebih tinggi daripada adab .Tidak ada ibadah seperti ilmu (ilmu itu adalah ibadah yang besar).Tidak dikira sembahyang melainkan dengan rasa takut.Tidak ada kemenangan seperti sabar.Tidak ada kebahagiaan melainkan dengan taufiq.
Tidak ada perhiasan yang lebih indah daripada akal .Tidak ada teman yang lebih jinak daripada kelembutan.
Wahai anak Adam,kosongkanlah hatimu untuk bsribadah kepada KU nescaya Aku akan penuhi hatimu dgn kekayaan Nur.Aku akan berkatkan rezeki mu dan Aku isikan kerehatan pd tubuhmu.Jangan kamu lupa utk mengingatiKU.
Sekiranya engkau melupaiKU,akan KU penuhkan hatimu dengan kefakiran,tubuhmu dengan keletihan dan kesukaran dan dadamu dgn dukacita.
Sekiranya engkau melihat baki drpd umurmu nescaya engkau melupakan baki drpd angan2mu .Wahai anak Adam,dgn kesejahteraan daripadaKU engkau mampu melakukan ketaatan.Dengan taufik drpdKU engkau boleh menunaikan perintah2KU.
Dengan rezeki daripadaKU jua engkau kuat melakukan maksiat kpdKU.Dengan kehendakKU engkau menginginkan sesuatu.Dengan kehendak dariKU engkau mahukan sesuatu utk dirimu.Dengan nikmatKU engkau berdiri,duduk dan beristirehat.Dengan pemeliharaanKU engkau berpetang2 dan berpagi2.Dengan nikmatKU engkau berbolak balik.Dengan afiat drpdKU engkau bercantik2 tetapi kemudian engkau melupai AKU dan mengingati selain KU.Maka knp engkau tidak menunaikan hakKU dan berterima kasih kpdKU.....?
(petikan Hadis Qudsi ,kitab Imam al-Ghazali al-Mawa'iz fil ahadis al-qudsiah)


0 ulasan:

Catat Ulasan