Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Fruity Lemon Heart

Selasa, 10 November 2009

Kita makhluk mulia


Kalau ada org bertanya kpd anda dari manakah asal usul anda,apakah yg biasa anda menjawab? "Saya asal ayer hitam,tp skrg duduk di Batu Pahat",

"Mak ayah sy org Johor",

"Datuk saya orang bugis,nenek pula orang banjar".

Itulah yang biasa kita jawab.Asal usul keturunan.Tetapi bukan itu jawapan yang kita mahu kali ini.Persoalan yang kita mahu kupas disini bukan semata mata asal usul.Tetapi kita nak merasakan kehidupan benar benar satu anugerah daripada ALLAH dengan kite merenung semula penciptaan kita ,drpd apakah kita di ciptakan dan siapakah yang mancipta kita.


Secara ringkasnya ,kita hendaklah mengetahui dari mana kita dtg.


Mari kita bersama-sama menghayati firman2 ALLAH TAALA yang mensceritakan ttg kejadian manusia:


"Dan sesungguhnya ,kami menciptakan manusia itu daripada saripati yg berasal dari tanah." (Al-Mukminun:12)

"Kemudian kami jadikan air mani itu sesuatu yang melekat ,lalu sesuatu yg melekat itu kami jdkan segumpal daging ,lalau kami jdkan dari segumpal daging itu tulang-belulang,lalu tulang-belulang itu kami bungkuskan dgn daging,kemudian kami menjadikannya makhluk yg berbentuk lain.Maha Suci ALLAH yg merupakan sebaik2 pencipta."(Al-Mukminun:14)


Subhanallah ,mmg benarlah ALLAH itu sebaik2 pencipta .Lihatlah sekarang ,boleh bercakap,berjalan,berfikir,melihat,melakukan pelbagai perkara dan mempunyai perasaan.ALLAH menjadikan kita hanya daripada setitis maniyg bergabung dgn ovum kpd manusia yg wujud sejak zaman dahulu hingga kini.Ajaib bukan..?Siapakah yg dapat melakukan ini selain ALLAH..?


Terjawabkah persoalan td,darimanakah kita datang?Jawapannya hanya satu,kita datang dari ALLAH..ALLH mencip[takan kita dgn teliti,tersusun.dan teratur serta berperingkat.


Kenyataannya kita dtg dari ALLAH .Dan kampung kita adalah Syurga.Percaya?ALLAH menciptakan kita drpd tanah hanya sekali.Iaitu manusia pertama ,bapa kita Nabi Adam a.s.


Kita sebenarnya makhluk istimewa.Apabila Nabi Adam a.s itu diciptakan ,ALLAH swt memerintahkan para malaikat dan iblis utk sujud kpd Nabi Adam a.s sbg tanda hormat.

"Dan ingatlah ketika kami berkata kpd para malaikat,sujudlah kamu semua kpd Adam,mereka semua bersujud kecuali iblis yang membantah."(Taha:116)

Lihat,betapa mulia dan istimewanya kita. Tidakkah kita merasa diri kita ini begitu berharga?Dicipta sebaik2 pencipta ,dan dicipta pula dgn sebaik2 kejadian,kemudian diarahkan pula malaikat sujud kpd kita.

Kita datang drpd ALLAH.


Marilah gerakkan akal kita dan duduk berfikir sebentar ,apakah matlamat kita didatangkan dgn keistimewaan .Adakah hanya utk bermain2 sahaja..?

Mari kita duduk dan muhasabah diri kita ...insyaALLAH...






0 ulasan:

Catat Ulasan